Poza sformalizowaniem kontraktu z wykonawcą spółka Wrocławskie Inwestycje otrzymała także tzw. ZRID, czyli decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Oznacza to, że wkrótce rozpoczną się prace budowlane przy trasie tramwajowej na Swojczyce.
Zgodnie z wcześniejszymi założeniami Wrocławskie Inwestycje rozpoczynają realizację nowej
trasy tramwajowej na Swojczyce. Po kilkumiesięcznych procedurach formalnych, na początku września podpisano umowę z generalnym wykonawcą, czyli firmą Pro-Tra Building. To ta sama, która m.in. realizowała pierwszy etap
trasy autobusowo-tramwajowej na Jagodno.
Dzisiaj (6 października) w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się przekazanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dokument ten to nie tylko zatwierdzenie projektu budowlanego, ale także ułatwienie w przejmowaniu potrzebnych działek. Nowy odcinek trasy autobusowo-tramwajowej będzie miał 1,7 kilometra.
– Chciałabym podziękować przy tej okazji wydziałowi infrastruktury za sprawne przeprowadzenie procedury do wydania tej decyzji – rozpoczęła wojewoda dolnośląska Anna Żabska i dodała: – Co za każdym razem wspominaliśmy, że dla nas te wszystkie inwestycje kredytowe, dla rozwoju Wrocławia, jak i dla całego Dolnego Śląska, są priorytetem.
Sutryk: Inwestycja ważna aglomeracyjnie
Władze Wrocławia tłumaczą, że nowa trasa autobusowo-tramwajowa ułatwi podróżowanie nie tylko mieszkańcom osiedli, przez które będzie przebiegać. To także korzyści dla tych, którzy do miasta przyjeżdżają. Sprzyjać temu ma istniejąca stacja kolejowa czy planowany na 166 aut parking Park & Ride.
– Myślę, że o tym rozwiązaniu można mówić jako o rozwiązaniu aglomeracyjnym, bo przecież mieszkańcy, którzy będą przyjeżdżali do Wrocławia z kierunku Czernicy czy Jelcza Laskowic, będą mogli wysiadać właśnie na tym przystanku kolejowym. Ten znajdzie się bezpośrednim sąsiedztwie pętli na ulicy Swojczyckiej – argumentował prezydent Jacek Sutryk.
Koszt inwestycji to blisko 140 mln złotych. Prezydent Sutryk podkreślił także znaczenie środków unijnych, jakie udało się pozyskać na realizację tej inwestycji. Chodzi o Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
Start prac nie wcześniej niż po 1 listopada
Podstawowe założenia inwestycyjne się nie zmieniły. W pierwszym etapie firma Pro-Tra Building prace ma prowadzić od nowej pętli tramwajowej Swojczyce do Mostów Chrobrego. W drugim etapie ekipy będą pracować od Mostów Chrobrego do pętli na Sępolnie. I tutaj miasto postawiło warunek, że ruch tramwajów do tego krańca ma być utrzymany jak najdłużej.
Biorąc pod uwagę termin podpisania umowy, ważny dla mieszkańców jest także początek rozpoczęcia prac. W tym przypadku chodzi czy rozpoczną się jeszcze w tym roku, to czy planowane są już na przyszły?
– Pamiętajmy o tym, że w miejscu, gdzie chcemy rozpocząć, a potem będziemy działać, mamy nekropolię. Przed 1 listopada wchodzenie na cmentarz św. Jacka, blokowanie ruchu, utrudnienie dojazdu tam jest niemożliwe – zaznaczył Andrzej Biegus, kierownik projektu w spółce Wrocławskie Inwestycje.
Przy realizacji inwestycji miasto na pewno chce utrzymać ruch na ul. Swojczyckiej.
– Może to być ruch jednokierunkowy. Może to być ruch wahadłowy. Mogą to być elementy przerzucenia ruchu z jednej strony jezdni lub też z torowiska na samą nową jezdnię i odwrotnie – wytłumaczył przedstawiciel WI.
Szczegóły tymczasowej organizacji ruchu są jeszcze ustalane i będą jeszcze konsultowane z Radami Osiedli. Trasa autobusowo-tramwajowa na Swojczyce ma być gotowa jesienią 2027 roku.